13 - AYVALIK RESİMLERİ
Ayvalık Tabakhane ve Pirina fabrikaları
Tepelerde yel değirmenleri, kıyıda zeytinyağı fabrikaları
Potamos (Dereboyu ya da Talatpaşa
Caddesi) deresinin açıkta aktığı Patamos sokağı 1930-1940 yılları.
‘Güzel Ayvalık’ tütün sarılan sigara
kâğıdı paketinin üzerindeki resim.
Kanelo önünde bayram kutlaması 1936.
Ayvalık meydanı.
Ayvalık Sefa evleri ve çam ağaçları.
Rum Hastanesi ve Phalire yolu. Günümüzde yat limanının bulunduğu bölgenin 20. yüzyılın başlarındaki görünüşü.AVRUPA VE EGE ADLARI NEREDEN GELİYOR?
Europa, Doğu Akdeniz’de Fenike’de yaşayan çok güzel bir kızdır. Tanrı Zeus görüp aşık olduğu Europa'ya yaklaşabilmek için beyaz bir boğa kılığına girer. Europa sahilde arkadaşlarıyla eğlenirken, altın sarısı renkte boynuzları olan görkemli beyaz bir boğa görür. Çok beğendiği boğaya biner. Zeus’dan başkası olmayan boğa hemen dalgaların üstüne atılır ve genç kızı Girit’e götürür. Girit’te evlenen Europa ile Zeus’un üç çocukları olur; Minos, Sarpedon, Rhadamanthys. Minos, Girit Adası'na hükmederek Minos uygarlığını başlatır. Sarpedon Batı Anadolu’da Lykia kralı olur. Rhadamanthys ise öldükten sonra yer altı dünyasında yargıç olur. Çapkın Zeus, Europa’yı başka bir kadın için terkedince Europa Girit kralı ile evlenir. Zeus’un oğlu Minos, Girit kralı tarafından evlat edinilir. Sonrasında da Girit kralı olur. Minos babası Zeus’un öğütlerinin yardımıyla güçlü bir uygarlık kurar. Bu Avrupa kıtasının da ilk uygarlığıdır.
Poseidon çok ünlü ve güzel beyaz damızlık bir boğaya sahiptir. Europa’nın Zeus’dan olan oğlu Minos dışında, Zeus terkedince evlendiği Girit kralından da iki oğlu vardır. Anne Minos’a gerçeği anlatır. Babanın ölümünden sonra kral olmak isteyen kardeşler kavga ederler. Minos kendisinin Zeus’un oğlu olduğunu söyleyince kardeşleri bunu kanıtlamasını, bu durumda onun kral olmasına razı olacaklarını söylerler. Babası Zeus’u bulamayan Minos, amcası Poseidon’dan yardım ister. İsteği ünlü beyaz boğanın bir süre için kendisine verilmesidir. Poseidon, eğer kral olduktan sonra boğayı geri getirmezse başına kötü şeyler geleceğini söyler. Minos kabul eder. Poseidon, diğer kardeşlerin önünde bu beyaz boğayı denizin köpüklerinin arasından yeryüzüne gönderir. Minos kral olur ancak verilen hayvan o kadar güzeldir ki Minos kurban etmeye kıyamaz ve onun yerine başka bir boğa kurban eder. Bu durumu farkeden Tanrı Poseidon çok kızar ve krala ders vermek için Minos’un karısını boğaya aşık eder. Boğa ile kralın karısından insan bedenli boğa başlı bir canavar olan Minotauros doğar. Kralın talimatıyla mimar Daidalos, canavar için içinden hiçbir kimsenin çıkmayacağı Labyrinthos’u inşa eder. İnsan etiyle beslenen Minotauros buraya kapatılır. Bu arada Atina kralı Aegeus’un her yıl düzenlediği Panathenaic oyunlarında, Girit kralı Minos’un oğlu Androgeus tüm yarışmaları kazanıyordu. Bu duruma çok kızan Atina Kralı Aegeus kıskançlıkla kral Minos’un oğlunu öldürür. Bunun üzerine Girit, Atina’ya savaş açar ve kenti kuşatır. Savaşta Atina yenilince, Girit’te yaşayan canavar Minotauros’ya her yıl 7 erkek 7 kadın kurban vermeyi kabul eder. Yıllarca bu kurala uyulur. Sonunda Atina kralı Aegeus’un oğlu Theseus bu canavarı öldürmeye karar verir. Atina kralı oğlu Theseus’u Girit’e gemi ile yolcu ederken ondan şu istekte bulunur. Eğer sağ olarak geri dönersen direğine kara yelken yerine beyaz yelken çek ki gemini ufukta gördüğümde yaşadığını anlayayım. Theseus hareket etmeden önce Delphoi Apollon’una başvurarak geleceğini öğrenmek ister. Verilen yanıt, Aphrodite’nin yardımını istemesi ve dönüşünde ona bir tapınak kurmasıdır. Theseus yelkenlisiyle Girit’e vardığında, Aphrodite, Girit kralı Minos’un kızı Ariadne’yi Theseus’a aşık ederek ona yardım etmesini sağlar. Ancak Ariadne, onunla evlenmesi şartıyla ona yardım edeceğini söyler. Ariadne, labirentin planını çalarak Theseus’a verir. Ayrıca bir ucunu kendi beline bağladığı bir yumak ip vererek dönüş yolunu kaybetmesini önler.
Ariane, sevdiği Theseus’dan Girit’ten birlikte ayrılmaları ve kendisiyle evlenmesi konusunda söz alır. Theseus, Labyrinthos’ta Minotauros’u uykuda bulur ve öldürür. İpliği izleyerek çıkışı bulur. Ariane ile birlikte gemisine biner ve Atina’ya dönüş yoluna başlar. Naksos’da(Nakşa adası) mola verirler. Ariane uyandığında Theseus’un kendisini bırakarak gittiğini görür. O adaya yolu düşen Dionysos, Ariadne’yi görünce âşık olur ve evlenirler. Ariadne, genel yapısı içinde aşk nedeniyle ülkesine ihanet edebilecek kadın kimliğini sergiler. Ayrıca ilk gördüğü yabancıya sonsuz derecede güven duyabilen saf bir kadın tipidir. Theseus ise, Atina’dan yola çıkarken onurlu, yürekli bir kimlik sergilerken, Ariadne ile ilişkisinde masum ve ona sonuna kadar inanmış bir genç kızı yabancı bir yerde terk edecek kadar da negatif bir kimlik sergiler. Yorgunluktan bitkin düşmüş Theseus dönüş yolunda beyaz yelken çekmeyi unutur. Günlerdir gözü ufukta olan kral Aegeus, uzaktan gemiyi gördüğünde beyaz yelkenlerin açılmadığını farkedince, oğlunun acısıyla kendini uçurumdan denize bırakır ve bu sular o günden beri adını Kral Aegeus anısına Ege denizi olarak anılır. Theseus’da Atina kralı olur. Avrupa ve Ege adlarını bu mitolojik öyküden alırlar.
Bu mitosda önemli olan Europa adlı kızın adının bir kıtaya verilmiş olmasıdır. Ayrıca Zeus’un Europa’yı hamile bıraktıktan sonra Olympos’a dönüşü çapkın kocaların çapkınlıklarının ardından eve döndüklerinin bir göstergesidir. Bu mitos’un MÖ ikinci ve üçüncü binde Girit’te oluşturulmuş bir mitosun Zeus ile birinci binde değiştirilmiş hali olma olasılığı yüksektir.
Poseidon’un tapınaklarının yoğun olduğu yerler Batı Anadolu ve adalardır. Sahil şeridi, denize hâkim olma açısından tanrının deniz tanrılığı işlevine en uygun noktalar olarak karşımıza çıkar. Batı Anadolu’da Panionion denilen yerde bir Poseidon Helikonios kültü vardır. Bu kült, Yunanistan’dan Batı Anadolu’ya göç eden ve 12 İon kentini kuran İonlar tarafından kurulmuştur. Bu kült, ilk kez etnik kimlik belirleyen bir kült olup azınlık psikolojisi ile yeni gelinen bir ülkede etnik kimliği koruma ve dayanışma içinde olabilmek için dinsel bir çatı altında birleşmeyi sağlayan tek külttür. Bu kültün her yıl Panionion’da kutlanan bayramlarına 12 İon kentinin dışında hiçbir kent katılamıyordu. Bu 12 İon kentinde yaşayan ancak İon kökenli olamayanlara da katılım yasaktı. Burada tanrıya adanmış olan tapınağın yanı sıra anıtsal 9 basamaklı bir sunaktan antik yazarlar söz ederler. Yine bu antik yazarlara göre bu kültte 9 rakamı çok önemlidir. Bu nedenle de basamakların sayısı 9 olup tanrıya 9 tane kurban sunuluyordu ancak 9 rakamının önemi ve kökeni bilinmemektedir. Tanrı Poseidon, deniz altındaki sarayından aynı Hades gibi çok az yeryüzüne çıkar. Karısı Amphitrite’yle evliliğinden doğan çocuklar düşsel yaratıklardır. Tanrılar dünyası yaratılırken insanoğlu tanrının işlevlerini tanrıyı yaşatacağı doğa ile de bütünleştirmiştir. Aslında insan çok iyi bir doğa gözlemcisidir. Poseidon’un da çocuklarını düşsel yaratmasının sebebi denizde yaşayan canlıların insana benzeyen kimliklerinin olmayışındandır. Ancak anne ve babanın insan görünümünde oluşları bunlara da yarı insan yarı hayvan diyebileceğimiz düşsel (doğa üstü) görünümler verilmesine neden olmuştur. Titanlar Savaşı (Titanomakhia) sırasında Kykloplar Poseidon’a üç dişli yabayı (asayı) vermişlerdi. Bu asa tanrının her an elinde taşıdığı bir simgedir. Yine simgelerinden biri denizler hâkimi olduğunu gösteren balıktır. Tanrılar genelde evlenirken tanrılar toplantısı diyebileceğimiz şölenlerde bir araya gelirler. Ambrosia ve nektar içerler. Bu içkiler ancak tanrıların ölümsüz içkisi olup tanrılar ölümsüzleştirmek istedikleri kişilere de bunlardan içiriyorlardı.
Tanrı Poseidon’un yabani atların koruyucusu olduğu
Athena öncesi dönemdeki koruyucu tanrı işlevini myhthoslardan ve arkeolojik
malzemelerden bilmekteyiz. At üzerinde betimlenen tek tanrıdır. Tanrı eyersiz
ata biner. Atın eyersiz olması yabani atın simgeler. Tanrının en korkutucu
işlevi Poseidon Asphaios adı altında depremlerin yaratıcı tanrısı oluşudur.
Gerçekte burada da insanoğlu antik dönemden bugüne değin Ege Havzasının deprem
gerçeğine özellikle kıyılarda konumlanmış bir tanrıya akılcı yaklaşımı ortaya
koymuştur. Troia Savaşı’nda Poseidon her ne kadar Akha yanlısı gibi gözükse de
Anadolu’ya bir yatkınlığı olduğu Apollon ile birlikte yıkılmaz Troia surlarını
yapmasından anlaşılmaktadır.
KAYNAKÇA
Ahmet Yorulmaz -
Ayvalık’ı Gezerken
Ayşe Nükhet Adıyeke,
Nuri Adıyeke - Osmanlı Dönemi Kısa Girit Tarihi
İlkay
Südaş -
Avrupa Ülkelerinden Türkiye’nin Batı Kıyılarına Göçler
Berrin
Akın -
Ayvalık Evleri’nin Cephe Karakterinin Oluşumuna Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi
Elif
Yılmaz - Demirden
Leblebi: Girit, Ayvalık’a Yerleşen Girit Mübadilleri
Prof.
Dr. Mustafa Turan,
Musa
Gürbüz - Yunan
Bağımsızlık Düşüncesinin Tarihi Temelleri ve Tripoliçe Katliâmı
Mehmet
Kerem Özel - Kent
Strüktürü İle Tapınma Yapıları Arasındaki İlişki Bağlamında Ayvalık Hamidiye
Camisi
Ayvalık
Belediyesi - Ayvalık Kent Gezi
Rehberi
Ayvalık
Belediyesi - Adım adım Ayvalık
Ayvalık
Belediyesi - Aydabir Ayvalık
Mart 2017
Ahmet
Rasim Barkınay - Adalar Deniz Klavuzu
Prof. Dr. Recep Efe, Prof.Dr. Abdullah Soykan, Doç. Dr. İsa Cürebal,
Yard. Doç. Dr. Süleyman Sönmez
-Edremit
yöresi yağhaneleri
Taylan
Köken - Ayvalık Adı
Nereden Geliyor?
Taylan
Köken - Ayvalık Çanı ve
Baltazzi Ailesi
Yücel
Bozdağlıoğlu - Türk-Yunan Nüfus
Mübadelesi ve Sonuçları
Gökçe
Bayındır Goularas - 1923 Türk-Yunn
Nüfus Mübadelesi ve Günümüzde Mübadil Kimlik ve Kültürlerinin Yaşatılması
Neriman
Şahin Güçhan - Tracing the
Memoir of Dr. Şerafeddin Mağmumi For The Urban Memory of Ayvalık
Yrd.Doç.Dr.
Yasemin İnce GÜNEY,
Yrd.Doç.Dr.
Hatice UÇAR - XIX. Yüzyıl
Ayvalık Kiliselerinde Ahşap Konstrüksiyon Teknikleri
Actual
Medicine - Bergama
Krallığı'ndan Bugüne Anadolu'nun Çam Fıstığı Diyarı: Kozak Yaylası
İnci
Olgun,
Kumru
Çılgın,
Derya
Altıner,
Esra
Turgut,
Meryem
Ergün,
Timuçin
Kaan Manco - 2 Yaka 1
Coğrafya: Ayvalık ve Lesbos Kırsalı
Melike
KAPLAN,
Seda
KARAÖZ ARIHAN - Antik
çağdan Günümüze Bir Şifa Kaynağı: Zeytin ve Zeytinyağının Halk Tıbbında
Kullanımı
Taylan Köken - Ayvalık
Depremleri
Tanju
İzbek -
Tarih ve Toplum Dergisi Sayı:156 Aralık 1996
Ayten
ERDEM,
Rabia
ÖZAKIN,
Uzay
YERGÜN -
Ayvalık (Balıkesir) Alibey/Cunda Adası Kentsel Mimarlık Envanteri 2005-2006
Doç.Dr.Serap
Taşdemir - Ayvalık Türk
Ocağı ve Etkinlikleri
Doç.Dr.Serap
Taşdemir - Ayvalık’ta Spor Hayatı
(1924-1950 Yılları Arası)
Zeki
Arıkan -
1909 Ayvalık Hadisesi
Kemal
Arı -
Türk Ticareti Bahriyesi ve Mübadele Gemileri
Esra
Halıcı -
Orhan Peker ve Türk Resim Sanatındaki Yeri.
John
Freely -
Anadolu’da Yunanlılar.
İsmail
Gezgin -
Sanatın Mitolojisi
Ahmet
Rasim Barkınay - (çeviren
Taylan Köken) – Adalar Deniz Kılavuzu
Ahmet
Uhri -
Boğaz Derdi
Oğuz
Tekin -
Eski Yunan Tarihi
Ece
Yüksel -
17. Yüzyıl Sonu, 18. Yüzyıl Ortası ve 19. Yüzyıl Başında Yabancı Seyyahların
Gözünden Batı Anadolu Antik Kentleri
Prof.
Dr. Mustafa Turan,
Musa
Gürbüz - Yunan
Bağımsızlık Düşüncesinin Tarihi Temelleri ve Tripoliçe Katliamı.
Dilek
Özdoğan -
Türkiye’de Zeytinyağında Kalite ve Markalaşmanın İncelenmesi
Yılmaz
Büktel - “U”
Narteksli Geç Dönem Kiliseleri II – Ayvalık
http://www.mparaschos.com/aivali/Sources.html
http://www.mparaschos.com/Homecoming/House_hunting.html
http://www.mparaschos.com/Homecoming/Photos.html#grid
http://arkeodenemeler.blogspot.com/
http://mitoloji-mithology.blogspot.com/2008/12/yunan-mitolojisi.html
https://kaankoksal.blogspot.com
Comments
Post a Comment